01
gru

Kilka tygodni temu w I Liceum Ogólnokształcącym im. Marcina Kromera w Gorlicach ruszył projekt Małopolskie Talenty. Jest on finansowany przez Unię Europejską, a w biorą w nim udział uczniowie ze szkół z terenu powiatu gorlickiego. Wśród nich znaleźli się również uczniowie z bieckiego ogólniaka. 

 

Małopolskie Talenty to projekt edukacyjny, którego celem jest wydobycie potencjału i podniesienie uzdolnień poznawczych w zakresie czterech kluczowych kompetencji wśród uczniów małopolskich szkół. Uczniowie uczestnicząc w zajęciach w tzw. Centrach Wsparcia Uczniów Zdolnych. Mogą w ten sposób rozwinąć swoje kompetencje z zakresu: język obcy (język angielski), kompetencje matematyczne i naukowo-techniczne, kompetencje informatyczne, inicjatywność i przedsiębiorczość, kompetencje społeczne i obywatelskie, a także umiejętność uczenia się.

W kwietniu br. powiat gorlicki otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej i rozpoczął realizację projektu: Małopolskie Talenty – szkoła ponadgimnazjalna – powiat gorlicki. Projekt jest zorganizowany w I Liceum Ogólnokształcącym im. Marcina Kromera w Gorlicach, przy którym utworzono Centrum Wsparcia Uczniów Zdolnych. Adresatami działań zaplanowanych w projekcie są uczniowie ze szkół kończących się maturą z terenu powiatu gorlickiego. Każdy uczeń z klas I i II trzyletnich szkół ponadgimnazjalnych oraz I, II i III klas czteroletnich szkół ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2016/2017 mógł zapisać się na listę chętnych. Chęć do udziału w projekcie zgłosiła duża liczba uczniów, a liczba miejsc była ograniczona, dlatego każdy, kto się zgłosił, przystąpił do diagnozy uzdolnień, dzięki której wyłoniono listę osób zakwalifikowanych do udziału w zajęciach CWUZ. Wyniki zostały ogłoszone w połowie października i jakiś czas później ruszył pierwszy etap projektu.

Projekt podzielony jest na dwie części: kompetencje ponadprzedmiotowe, czyli komunikacja społeczna oraz przedmiotowe, czyli dziedziny, z których uczeń chciałby poszerzyć swoje umiejętności. Zajęcia organizowane są w soboty i w każdym miesiącu grupa ma mniej więcej 2 spotkania.

Pierwszą częścią projektu Małopolskie Talenty są kompetencje ponadprzedmiotowe. Zajęcia składają się z 5 spotkań po 4 godziny lekcyjne, podczas których uczniowie poznają różne, przydatne aspekty komunikacji: komunikacja werbalna i niewerbalna, komunikacja bez agresji (NVC) Rosenberga, bariery komunikacyjne, zastosowanie parafrazy i asertywności, radzenie sobie z konfliktami, rozpoznawanie emocji, motywacyjne DNA, rozwijanie kreatywności i samoświadomości oraz zastosowanie technik szybkiego uczenia się. Zajęcia z kompetencji ponadprzedmiotowych prowadzą panie: Joanna Nalepka – Sanek i Anna Gubała – Halibożek. W tych zajęciach uczestniczą wszyscy, którzy dostali się do projektu niezależnie od dziedziny, którą chcą rozwijać i bez zaliczenia tych zajęć nie można przejść do drugiego etapu – kompetencji przedmiotowych.

W drugiej części projektu uczniowie mogą poszerzać swoje kompetencje z języka angielskiego (2 grupy po 20 osób), nauk matematyczno – przyrodniczych (2 grupy po 20 osób), przedsiębiorczości (grupa 20 osobowa) oraz technologii informacyjno – komunikacyjnych (grupa 20 osobowa). Część przedmiotowa składa się z 60 godzin lekcyjnych, a na każde sobotnie zajęcia przypadają 4 godziny dydaktyczne.

Wśród uczestników projektu znaleźli się także uczniowie bieckiego liceum, którzy nie kryją zadowolenia w udziale w projkcie. 

Zgłosiłam się do projektu, bo wydało mi się to bardzo ciekawe. Lubię język angielski i chciałabym doskonalić go poprzez właśnie takie zajęcia, które pomogą mi rozwinąć swoje umiejętności, żebym mogła je później wykorzystać w życiu. Jeśli nie chodzi o naukę, to poznałam fajnych ludzi i na pewno spędzę z nimi miło czas – mówi Aneta.

Nauczyciele w tamtym roku mówili nam, że jest taki projekt w Kromerze. Nikt nie wiedział, na co się pisze, ale zapisaliśmy się, bo zawsze warto próbować czegoś nowego. Jednak z jednej strony było tak, że nie chce mi się iść, bo mam maturę i myślałam nawet, żeby się wypisać i dać szanse komuś z listy rezerwowej, ale jednak przyszłam na pierwsze zajęcia i byłam bardzo pozytywnie zaskoczona. Zajęcia są bardzo interesujące i, oczywiście, nie myślę o oddaniu swojego miejsca. Była to jedna z lepszych decyzji podjętych w tamtym roku. Liczę na pewno na polepszenie umiejętności językowych, a w szczególności z języka angielskiego i zawiązanie nowych znajomości, których myślę, że nawiązałam sporo, bo już tyle świetnych ludzi poznałam. A to, co teraz robimy, czyli zachowanie się w różnych sytuacjach codziennych, może nam pomoc w życiu – zdradza z kolei Karolina.

Paulina Jodłoś, Fot.: Paulina Jodłoś, Joanna Nalepka - Sanek
2017© naszbiecz.pl; Projekt: Maciej Mańka

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.