09
wrz
Kategoria: Wywiady

O planach połączeń kolejowych na trasie Jasło - Biecz - Gorlice rozmawiamy z Mirosławem Wędrychowiczem, Burmistrzem Biecza.

 

Muszę powiedzieć, ze Jasło – Gorlice wydaje się bardzo logicznym połączeniem z uwagi na to, że mamy w bardzo bliskim sąsiedztwie dwa miasta liczące po około 30 tyś. mieszkańców. Dodatkowo po drodze mamy jeszcze Biecz i inne miejscowości z sąsiednich gmin. Z  racjonalnego punktu widzenia wydaje się, że takie ośrodki miejskie powinny zbudować komunikację również w oparciu o  kolej. 

1. Jak miałby wyglądać rozkład jazdy?

Z pewnością powinniśmy stworzyć dobrą propozycję dla pracowników jak również dla uczniów. To powinny być główne grupach docelowe na których należy się skupić. Ten pragmatyczny aspekt, ma większe znaczenie niż  turystyczny, przynajmniej na tym odcinku. W jakich godzinach? Wydaje mi się, że powinniśmy tutaj pomyśleć o sprawnym dojeździe do pracy na godzinę 6:00 i na około godzinę 8:00 do szkół do Gorlic, Biecza jak i Jasła. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że będzie tutaj ograniczenie związane z ilością par pociągów, a tym samym z kosztami. Na tym ostatnim elemencie powinniśmy się skupić we współpracy przede wszystkim z samorządami wojewódzkimi podkarpacia i małopolski, ale także przedyskutować ten problem ze wszystkimi samorządami, które są na trasie miedzy Jasłem a Gorlicami i Stróżami.

2. Co jest słabością tych połączeń?

Słabością jest ciągle jeszcze słaba infrastruktura kolejowa, która nie jest, można powiedzieć, pierwszej młodości.  Mówię tu oczywiście o dworcach jak i samej linii kolejowej. Jednak nawet w tym stanie technicznym, w jakim jest obecnie linia kolejowa, umożliwia ona  przejazd między Jasłem a Gorlicami w ciągu około 50 minut. Jeżeli połączylibyśmy to z  bezpieczeństwem, komfortem przejazdu i  atrakcyjną ceną to, wydaje się, że jest to  rozsądna propozycja. Wychodząc naprzeciw rozwojowi tej linii kolejowej, Gmina Biecz złożyła wniosek na budowę zaplecza przesiadkowego: parkingami wraz z remontem dworca i modernizacją otoczenia wokół, jak i czterema stanowiskami dla autobusów na ul. Kolejowej w Bieczu. Cieszy fakt uruchomienia linii relacji Gorlice-Rzeszów oraz planowanej od 1 października nowej linii Jasło-Biecz-Gorlice-Kraków. Pełna modernizacja tej linii będzie możliwa jedynie wtedy gdy  będziemy o to intensywnie zabiegać oraz inicjować sensowne połączenia reaktywujące ten odcinek. Inaczej mogłaby nas czekać totalna destrukcja bez możliwości powrotu połączeń osobowych.

 

 

Grzegorz Rybczyk
2017© naszbiecz.pl; Projekt: Maciej Mańka

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.